lauantai 23. syyskuuta 2017

Olen äiti ja silti tykkään viinistä

Tänään puhutaan vähän äiteydestä ja alkoholista, joka joskus tuntuu olevan ihan hirvittävän suuri tabu joillekkin ihmisille.

Itse olen äiti kahdelle pienelle pojalle ja kyllä mä tykkään viinistä, haluan lähteä viihteelle kavereiden kaa tanssimaan ja ei siitä en koe huonoa omatuntoa. Meitä on monia ja niin on monia mielipiteitäkin. En tarkoita sitä, että jos joku vanhempi ei halua käyttää alkoholia että olisi silloin nipo. 
Usein kuulee arvostelua toisten vanhemmuudesta ja aika usein alkoholi kuuluu niihin myös, jos itse ei käytä eikä nää sitä tarpeelliseksi niin se ei tarkoita, etteikö joku muu voisi haluta sitä asiaa. 

Jos ja kun mä lähden viihteelle mulla on turvalliset hoitajat pojille. He ovat joko isänsä kanssa kotona, mun äidillä, isänsä vanhemmilla tai tädilläänsä ja tiedän heidän olevan hyvässä hoivassa. Uskallan jättää heidät hyvillä mielin ja nykyään se ikäväkään ei iske heti ku selkänsä kääntää. Vapaa lapsista tekee välillä hyvää ja seuraavana päivänä kuitenkin nähdään ja se jälleen näkeminen on ihana tunne itelle sekä lapsille. 




Mun mielestä alkoholi ei ole vanhemmuudelle tabu, jos se pysyy hyvissä rajoissa. Tällä tarkotan sitä, ettei lapset joudun humalaisten ihmisten keskelle, heidän aikaan ei ''ryypätä'' ja aina on oltava selväpäinen aikuinen kuvioissa. Meillä otetaan kyllä ruuan kanssa viiniä tai pari sauna olutta/siideriä/lonkeroa, mutta se jää siihen pariin. Jos on tarve ottaa enemmän, niin silloin lähetään pois kotoa tai laitetaan lapset hoitoon. 

Usein kuulee baarissa kysymyksiä ihmisiltä ''oho oot lähtenyt, missäs muksu on? '' tai '' Eiks sun pitäs olla kotona lasten kanssa'' ööhm joo, kyllä tuskin olen sen baarin ainut äiti ihminen ja ihan kuin olisin hylännyt ne lapset kun kerta baarissa olen. No en ole. Vietän kuitenkin suurimman osan ajastani lasteni kanssa. Ja ei en sano sillä, että se olisi mulle rasite, vaan se on fakta. Äitit ja tietty isätkin viettävät suuremman osan ajastaan lastensa kanssa, kuin baareissa ja joo onhan tähänki poikkeuksia mutta siitä ei sen enempää. 


On tapauksia missä vanhemmat on eronnut ja heillä voi olla vaikka viikko-viikko systeemi ja usein olen kuullut kuinka esimerkiksi äidistä puhutaan kuinka hän on usein menossa. Noh jos se lapsi on isälläänsä silloin kun pitääkin, niin mitäs helkutin väliä sillä on mitä se äiti tekee silloin? 

Oon myös huomannut että äitien alkoholin käytöstä tehdään isompi asia kuin isien. Tulee sellainen fiilis, että on ihan normaalia nähdä isä ihminen baarissa, festareilla tai jossain muualla nauttimassa alkoholia, kun taas äiti ihmisistä ollaan sillen '' wowwowowooow eikös sun pitäs olla kotona kun sulla on lapsi/lapsia'' Me kuitenki eletään jo vuotta 2017 ja naisen paikka ei ole kotona lasten kanssa siivoomassa ja ruokaa tekemässä. 

Kaikki vanhemmat äitit ja isät nauttikaa teijän elämästä just niinkuin te haluatte. Vaikka on lapsia, se ei tarkoita että täytyy lukittautua kotia niiden lasten kanssa. 

ps. Joskus voi tuulettua ihan rauhallisestikkin ;) Ulos syömään meneminen, lähteä käymään kylpylässä, elokuvissa, shoppailemaan tai tehdä sellasta mistä tykkää oikeasti. On joskus kiva tehdä asioita ilman lapsiakin. 


-S 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti